Aerodynamika |
|
AerodynamikaOpel Calibra to mistrz świata w dziedzinie aerodynamiki. Na jego sylwetce wzorowane były wszystkie inne seryjnie produkowane auta sportowe. Niektórzy twierdzą także, że Opel Calibra jest również najpiękniejszym autem wyprodukowanym przez Opla. Dowodem wszystkich jego zalet i ponadczasowości kształtów jest niesłabnąca popularność tego auta. Grupą docelową Opla Calibry byli przede wszystkim ludzie młodzi, spragnieni wrażeń płynących z szybkiej jazdy samochodem robiącym wrażenie. Erhard Schnell, który był współtwórcą słynnego GT, został ojcem chrzestnym Calibry. Szefem projektu był Wayne Cherry. Amerykanin ten był szefem biura stylistycznego europejskiego General Motors. Koncepcja stylistyczna Calibry powstawała dość długo. Schnell postawił sobie za priorytet uzyskanie bardzo efektownej sylwetki oraz najmniejszego współczynnika oporu powietrza. Oba postawione cele zostały znakomicie zrealizowane. Dla tego właśnie Opel Calibra to "aerodynamiczny mistrz świata". Pod koniec lat 80 ub. stulecia żadne inne auto nie miało tak dobrego współczynnika oporu powietrza. Cx wynosi dla Calibry 0,26. Najbliższa konkurencja zdołała osiągnąć wynik w przedziale 0,28 - 0,30. Sukces leżał w zastosowaniu świateł o bardzo nowatorskiej konstrukcji. Reflektory w Calibrze są prawdopodobnie najbardziej płaskie w historii świata motoryzacyjnego. To właśnie dzięki nim możliwe było obniżenie przedniej części nadwozia bez konieczności użycia rozwiązania co najmniej dyskusyjnie ładnego, polegającego na chowaniu reflektorów pod maskę. Również dzięki nim Opel Calibra zyskał agresywny i odpowiednio sportowy charakter. Opel Calibra ma wiele podzespołów z Vectry. Ten sam rozstaw osi, ta sama płyta podłogowa, identyczne jednostki napędowe. Calibra była jednak dłuższa od Vectry o 60 mm, niższa aż o 80 mm i węższa o 20 mm. Opel Calibra był popularny także w Anglii, gdzie był sprzedawany pod nazwą Vauxhall. Z kolei w Australii produkowany był pod nazwą Holden. Jest to jedyne auto, które wytwarzane było przez Opla w Finlandii. Wersje rajdowe radziły sobie doskonale. Opel Calibra zadebiutował na torze wyścigowym 19.09.1993 roku. Calibra prowadzona przez Rosberga odnosiła duże sukcesy w Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (DTM). Największym osiągnięciem tego auta było wygranie mistrzostw ITC w 1996 roku. Auto było przygotowywane do rajdu przez 18 miesięcy. Steve Pateman w niecałe 2 sekundy rozpędził podrasowaną Calibrę od 0 do 100 km/h, co stanowiło wtedy rekord świata. Źródłowww.moto.money.pl |